Varje år tar resebolagen emot uppemot 30 000 klagomål från semestrande svenskar. Metro har ringt till några av de största flygbolagen och Allmänna reklamationsnämnden och topplistat de tio knasigaste.
På fel ort. En medelålders man upptäcker på väg hem från semestern att det står ”Las Palmas, Gran Canaria” på biljetten. Mannen har hela tiden trott att han varit på Palma på Mallorca och vill ha pengarna tillbaka för resan.
naken granne. En kvinna klagar över att det finns en naken kvinna i fönstret på hotellet bredvid, som maken glor på. Kvinnan kräver pengar tillbaka eftersom det förstört semestern.
singelflyg. Ett gift par väljer att boka sittplatser långt ifrån varandra på flygresan. Ombord får de ändå sitta tillsammans eftersom flygbolaget utgått ifrån att det blivit något fel. Maken kräver ersättning för att han tvingats sitta bredvid sin fru under flygresan.
tv-sabotage. En äldre dam påstår att volymen ändrats på hennes tv. Kvinnan är helt säker på att hotellet har en knapp som går till alla tv-apparater och att en av de anställda sitter och skruvar upp och ner volymen hela dagarna.
full service. Ett äldre par påpekar att det står i välkomstmaterialet att ”guiderna finns tillgängliga 24 timmar om dygnet”. Enligt paret måste det betyda att de ska komma och fika och umgås med gästerna privat minst en gång om dagen.
för mycket info. Ett medelålders par beklagar sig över att reseguiden på bussresan till Italien lämnar för mycket information och upprepar den gång på gång. Detta gör att paret känner sig omyndigförklarade.
naken granne. En kvinna klagar över att det finns en naken kvinna i fönstret på hotellet bredvid, som maken glor på. Kvinnan kräver pengar tillbaka eftersom det förstört semestern.
singelflyg. Ett gift par väljer att boka sittplatser långt ifrån varandra på flygresan. Ombord får de ändå sitta tillsammans eftersom flygbolaget utgått ifrån att det blivit något fel. Maken kräver ersättning för att han tvingats sitta bredvid sin fru under flygresan.
tv-sabotage. En äldre dam påstår att volymen ändrats på hennes tv. Kvinnan är helt säker på att hotellet har en knapp som går till alla tv-apparater och att en av de anställda sitter och skruvar upp och ner volymen hela dagarna.
full service. Ett äldre par påpekar att det står i välkomstmaterialet att ”guiderna finns tillgängliga 24 timmar om dygnet”. Enligt paret måste det betyda att de ska komma och fika och umgås med gästerna privat minst en gång om dagen.
för mycket info. Ett medelålders par beklagar sig över att reseguiden på bussresan till Italien lämnar för mycket information och upprepar den gång på gång. Detta gör att paret känner sig omyndigförklarade.
solgaranti. En familj åker till Kanarieöarna. Men dessvärre blir det bara sol två dagar av 14. De anser att researrangören borde ringt upp och meddelat att vädret var dåligt på Kanarieöarna och kräver därefter en ny resa med garanti för sol denna gång.
ingen kärleksdusch. Det nyförälskade paret klagade på att duschkabinen på hotellet var för liten, vilket gjorde att de inte kunde duscha tillsammans och därmed förstördes deras semester.
för sen middag. Ett medelålders par åker på skidsemester till Alperna. Hotellets sena middagstid i kombination med långsam servering gör att paret kommer i säng för sent och därmed är för trötta för att åka skidor på dagarna.
ingen kärleksdusch. Det nyförälskade paret klagade på att duschkabinen på hotellet var för liten, vilket gjorde att de inte kunde duscha tillsammans och därmed förstördes deras semester.
för sen middag. Ett medelålders par åker på skidsemester till Alperna. Hotellets sena middagstid i kombination med långsam servering gör att paret kommer i säng för sent och därmed är för trötta för att åka skidor på dagarna.
Fullt med spanjorer. Det finns för många spanjorer i Spanien och de pratar bara spanska.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar