tisdag 14 april 2015

Liam !!

Ja nu är han äntligen här !!

Söndagen började med att vi åkte till Farsta för att träffa Jill för Scott skulle klippa sig men det fanns inga tider så vi åkte hem igen. Jag var extremt seg så jag la mig i soffan och orkade knappt röra på mig. Andreas började fixa mat och vi åt sedan en god middag.

Efter vi ätit bestämde jag mig för att gå och lägga mig. Vid 21 vaknade jag av en värk som gjorde extremt ont. Går på toa och ser att jag blöder lite. I och med att det var så lite tänkte jag inte mer på det, har läst att man kan göra det och tänkte att det är på g nu.
Går och sätter mig i soffan ett litet tag och tittar på Johan Falk eftersom jag hade så ont att jag inte kunde sova.

Passar också på att klocka mina värkar som kommer med 10-15 mins mellanrum. Efter att filmen slutar går jag och lägger mig igen. 10 min senare vaknar jag igen av att det gör ont. Skickar sms till Andreas och ber han ta in Scott till sitt rum(Scott låg och sov bredvid mig) för att jag inte kunde röra mig när han låg så nära mig.


Vid 01:15 ringer jag till förlossningen efter att jag varit på toa och ser att jag blöder ännu mer och hon berättar att det är väldigt vanlig när man öppnas och säger att jag ska ringa in om det visar sig att jag skulle blöda super mycket.
Frågar om jag ska avboka tiden jag har på ultraljudskliniken på måndagen men hon tyckte jag skulle avvakta med det och sen säga till personalen på förlossningen att avboka den om jag behöver åka in.
Andreas kommer in till rummet och frågar om han ska informera jobbet om att han inte kommer in och jag säger ja i och med att jag verkligen kände att det var på gång.
Ber honom fixa ett bad så jag kan sätta mig där ett tag för att se om värkarna blir lättare men det blir de inte. Istället kommer de var 5 minut.
Går ur badet och sätter mig i sängen istället.

Går in till sovrummet och försöker andas igenom värkarna. Jag vill ju inte åka till förlossningen för tidigt och vara tvungen att åka hem igen.

Andreas har hittat en app där man kan klicka värkarna och säger att jag ska ladda ner den. Går in till vardagsrummet och tänker att vi ska sitta där ett tag och se om värkarna kommer tätare.
Andreas har kontaktat sin mamma och säger att det är på gång så att hon är beredd på att Scott kommer komma till henne om ett tag.

När klockan är 03:30 ungefär känner jag att det börjar bli jobbigt och ringer till förlossningen och säger att jag vill åka in. De säger att jag är välkommen och Andreas ringer sin mamma och berättar att Scott är på väg snart.
Samtidigt märker han att mina värkar kommer tätare(så fort jag rör på mig kommer en värk) typ mellan va 3-5 min.
Andreas ringer och väcker sin pappa och frågar honom om han kan köra in oss till förlossningen vilket han självklart kunde göra.
Jag ringer hem till Kista och berättar att det är på gång och försöker sedan klä på mig under tiden jag har värkar. (Värkarna gjorde så ont att jag var tvungen att luta mig mot något och gunga fram och tillbaka mellan profylax andningen)

Varje gupp på vägen till Hökarängen och sedan till sjukhuset var ett helvete.
När jag kom till sjukhuset ca 04:10 fick jag ganska snabbt lustgas vilket hjälpte mig väldigt mycket och de sa att jag var öppen nästan 6 cm. Score tänkte jag men det vart snabbt värre och värre.
Epiduralen fick jag ganska sent var öppen ca 8-9 cm så den hann inte ta så bra utan gjorde att mina krystvärkar blev svagare och Liam kom inte ner riktigt som han skulle.
Men 09:45 börja de ta fart efter att jag fått värkstimulerande dropp och 10.01 kom min plutt ut.


Han var 51 cm lång och vägde 3430 gram.





Stackars Andreas har varit vaken i 24 timmar och är super trött.




Scott kommer och hälsar på. Så himla stolt var han =)



Så här såg magen ut efter förlossningen.


Nu har vi varit på läkarundersökningen och allt såg super bra ut.
Nu ligger jag och Liam och väntar på att Andreas ska komma tillbaka från Skogås med babyskydd så vi kan åka hem =)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar